Prikacties door onzekerheden bij Bombardier

De laatste weken is er bij trein- en trambouwer Bombardier in Brugge opnieuw sociale onrust over de bestelling van de Brusselse openbare vervoersmaatschappij MIVB. De werknemers vrezen dat de 175 trams in de vestiging Wenen gebouwd zullen worden.

Nochtans zou Bombardier Brugge voor de MIVB-bestelling de beste papieren hebben. Luc Logghe van ACV-CSC METEA: “Na overleg met de Europese Bombardier-projectverantwoordelijke bleek dat de Brugse vestiging economisch en financieel de beste keuze zou zijn en zeker het dichtst bij de klant staat voor de service-na-verkoop.”

Tewerkstelling in Brugge
De werknemers in Brugge zijn het dus niet eens met de Bombardier-top die verwijst naar hun nieuw plan waarin de Weense vestiging de ‘lead-company’ is op vlak van trams voor Europa. Logghe: “Dit is een contract van twaalf jaar waarbij in het eerste jaar 175 trams gebouwd moeten worden. Als Bombardier Brugge daar niets van krijgt, dan blijken de beweringen van de multinational dat ‘binnenlandse bestellingen een must zijn om in België een productiesite te behouden’ holle woorden te zijn. De werknemers ervaren dit opnieuw als een mes in de rug.”

Sociaal plan
Binnen het bedrijf was er vooraf al onrust over de verder uitvoering van het sociaal plan n.a.v. de vorig jaar aangekondigde herstructurering binnen de groep. “We vrezen nog een verdere afbouw van het Brugse personeel na de afwerking van de dubbeldektreinen voor de NMBS. De onrust zorgt er ook voor dat heel competente medewerkers het bedrijf verlaten en als klap op de vuurpijl dreigen de MIVB-trams nu voor Wenen te zijn”, gaat Logghe verder.

Acties
Omdat er geen enkel positief signaal komt op de vragen van de werknemers, laten de vakbonden sinds 23 maart geen werknemers van onderaannemers of zusterbedrijven meer binnen. Logghe: “Het is duidelijk dat wanneer er geen positief nieuws komt, ook NMBS-bestelling vertraging kan oplopen.”

Politieke verantwoordelijkheid
De vakbonden wijzen niet alleen naar de bedrijfstop, maar ook naar de overheid: “Dit is het zoveelste bewijs dat Belgische overheidsinstellingen en bij uitbreiding de politiek verantwoordelijken in die raden van bestuur te weinig inspanningen doen om binnenlandse tewerkstelling te bevorderen door daarover voorwaarden te stellen in de lastenboeken. Een triest verhaal, en opnieuw een noodkreet van de werknemers in een bedrijf in overlevingsmodus!” besluit Logghe. 

Regionieuws

 
Lees meer...