Goede punten voor dienstverlening op afspraak

In november vorig jaar voerde het ACV West-Vlaanderen in de meeste kantoren dienstverlening op afspraak in. Sinds dan kunnen ACV-leden ook voor een werkloosheidsdossier een afspraak maken. Een bevraging bij de mensen die al van die mogelijkheid gebruik maakten, leert dat dit een goede keuze was.
 
Een tweehonderdtal leden die op afspraak langskwam, vulde hierover een bevraging in. ‘De resultaten van die bevraging bevestigen onze inschatting: de mogelijkheid om op afspraak te kunnen komen, zorgt voor heel tevreden bezoekers‘, vertelt Matthias Bauw, diensthoofd dienstverlening bij ACV West-Vlaanderen.
 
Alleen maar voordelen
Dienstverlening op afspraak biedt volgens Matthias Bauw alleen maar voordelen: ‘je hebt geen wachttijd en je krijgt meteen de consulent die je dossier behandelt. Bovendien kies je zelf het ACV-kantoor waar je b.v. het makkelijkst of snel naartoe kan. Dichtbij je woonplaats of dichtbij je werkplaats of ergens tussenin, dat kan je zelf bepalen.’
 
Donderdagnamiddag
De meeste ACV-kantoren werken op donderdagnamiddag enkel op afspraak. Uitzondering is het ACV-dienstencentrum Menen dat dit op dinsdagnamiddag doet. Matthias legt uit: ‘Omdat we merkten dat de meeste leden die overdag werkten of opleiding volgden op donderdag naar het ACV kwamen, hebben we voor die namiddag als vaste afspraakmoment gekozen. Op die manier kan iemand b.v. een afspraak maken aansluitend op zijn werk- of opleidingsuren. Onze leden zijn alvast blij dat die mogelijkheid nu bestaat. Op andere momenten blijft het uiteraard mogelijk om zonder afspraak langs te komen, voor b.v. heel dringende vragen.’ 
 
Wachten hoeft niet
Uit de bevraging blijkt dat mensen die op afspraak komen, amper moeten wachten: ‘vier op de tien geven aan dat ze niet moesten wachten, en 90% zat binnen de tien minuten bij de ACV-consultent. In de huidige tijden waar de combinatie tussen werk en gezin voor veel gezinnen een moeilijke opgave is, is zo’n afspraak dus heel handig om de tijdspuzzel te leggen,’ zegt Matthias.
 
Informatie vooraf
‘Een ander voordeel is dat je bij het vastleggen van de afspraak ook informatie krijgt over welke documenten je het beste meeneemt’, gaat Matthias verder. ‘Op die manier vermijd je dat je achteraf nog documenten moet binnenbrengen of dat de consulent b.v. geen berekening kan doen. We bevestigen de afspraak, samen met die informatie, trouwens ook via e-mail aan de leden die ons hun e-mailadres geven.’ 
 
Hoge tevredenheid
‘Uiteraard doen we bij het ACV aan kwaliteitscontrole. Daarom bevragen we via steekproeven regelmatig onze bezoekers. Onze dienstverlening op afspraak blijkt voor onze leden een schot in de roos te zijn: 96,5% vindt het een verbetering en 98% geeft aan voor het volgende bezoek opnieuw een afspraak te willen maken. Dat is een heel goed rapport. Mogelijk zullen we dus in de toekomst bijkomende momenten op afspraak voorzien,’ besluit Matthias.


Waarvoor kan je bij het ACV op afspraak terecht?
  • Je werkloosheidsdossier (enkel op donderdagnamiddag (dinsdagnamiddag in Menen));
  • Syndicaal loket: vragen of klachten over je werkgever, loon- en arbeidsvoorwaarden, vakantie, arbeidsongevallen, herstructurering, faling, …;
  • Loopbaandienstverlening: vragen over loopbaanonderbreking of tijdskrediet, loopbaanplanning of eindeloopbaan, studentenwerk, …;
  • ACV-bijblijven: de ACV-bijblijfconsulenten helpen je graag op weg naar een job of opleiding die bij je past.
Hoe maak je een afspraak?
  • Bel het ACV-contactcenter via 051 23 58 00 (elke werkdag 8.30u.-17u. – op vrijdag tot 12u.) of;
  • via het onthaalloket van je ACV-dienstencentrum.
Alle informatie over onze contactmogelijkheden vind je op onze dienstverleningspagina.